torsdag den 5. november 2009

Vinsmagning

Uha! I går var kæresten og jeg til vinsmagning. Havde ikke forventet noget særligt, så jeg blev godt nok positivt overrasket. Der var 56 vine at vælge imellem i et prisleje på 65 - 650 pr. flaske. Derudover var der et stort udvalg af oste, skinker, pestoer og som kronen på værket: mini créme brûlée. Der var tændte julelys i kærestens øjne -og i mine da jeg så alle créme brûléerne…

Jeg smagte på rigtigt mange vine. Mine yndlings var:

Hvid:
Mâcon-Villages, 2008, Champy, Frankrig
Bedømmelse: *****
Denne var frisk og lækker. Prislejet ligger på ca. 100 kroner.
Den ville passe glimrende som aperitif eller til lette fiskeretter -eventuelt marineret i lime eller citrus.
Jeg skal helt bestemt prøve denne vin snart til dampede muslinger.
Nam nam nammenam

Rød:
Shiraz, 2006, Henley Park, Swan Valley, Australien
Bedømmelse: ****
Krydret, kraftig og dejlig rund i smagen. Lige en rødvin efter min smag. Prislejet ligger på ca. 100 kroner.

Vosne-Romanée, 2005, Champy, Bourgogne, Frankrig
Bedømmelse: ******
Dyr men dejlig kraftig rødvin. Prislejet ligger på ca. 350 kroner.

Portvin:
Twenty Year Old Tawny Port, Martinez, Duoro, Portugal
Bedømmelse: ****(*)
Har allerede 10 års portvinen fra samme sted herhjemme, og den er også rigtig dejlig. Men denne 20 års portvin var lige nummeret bedre. Prislejet ligger på ca. 375 kroner. Perfekt til desserter med nødder. Eksempelvis nøddekurve med vanilleis og hindbær!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar