søndag den 22. november 2009

Mexicansk i fad

Bedømmelse: ****
Dette er den perfekte tømmermændsmad. De strimlede tortillas bliver dejligt svampede og sprøde andre steder. Det er en opskrift af Rachel Ray, set i fjernsynet en tidlig søndag morgen, med fjernsynet på mute - jeg er A-menneske, og kæresten er B-menneske.
Da jeg ikke bryder mig om løg- og hvidløgspulver, har jeg har tilpasset opskriften. Retten kan virke meget uoverskuelig fordi der skal bruges så meget forskelligt, men den er faktisk super nem at lave.

Til 4 pers

6 tortillas
2-3 kyllingebryster (gerne øko eller majskylling)
3-4 rødløg
3 peberfrugter i forskellige farver
1 bundt koriander
½ løg
3 fed hvidløg
1 rød chili
1 spsk spidskommen
1 spsk oregano
1 tsk kanel (er man ikke så meget til kanel i mad, så brug det halve)
1 mexicansk øl
1 lime
Revet lagret cheddar
cremefraiche

Salsa:
1 ds. hk tomat
4 skiver syltet jalapenos (gerne rød
1 løg
1 hvidløg
lidt hvidvinseddike
lidt koriander

Fremgangsmåde Salsa:
Lad væden dryppe fra tomaterne i en si. Hak løg, hvidløg og jalapenos og bland det med de afdryppede tomater. Smag til med eddike, hakket koriander, salt og peber.

Tænd ovnen på 200 grader.
Hak det halve løg, chilien og et fed hvidløg fint. Bland det med krydderierne. Skær kyllingen i små stykker og mariner det i krydderiblandingen. Skær rødløgene i både og peberfrugten i mundrette stykker.
Skær tortillas i ½-1 cm tykke strimler læg dem i en bradepande og dryp dem med olie. Bag dem sprøde i ca. 8 min, vend dem halvvejs.
Brun den marinerede kylling i lidt olie på en varm pande i ca. 2 min. Tilsæt øllen og lad det reducere i et par min. Smag til med salt og peber.
Imens kødet steger, sættes peberfrugt og rødløg over. Steg dem i lidt olie på en anden varm pande. Tilsæt 2 fed finthakket hvidløg og steg i 3-4 min. Pres en lime ud over, tilsæt lidt hakket koriander og salt og peber.

Det hele lægges sammen, først kød , dernæst tortillas, så grøntsagerne og til sidst den revne cheddar. Bages med det samme i ovnen til osten er smeltet. Drys med hakket koriander.

Server med salsa og cremefraiche.
Velbekomme!!!
/smageskeen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar