søndag den 14. februar 2010

Rosenkål på to måder

Long Time No See… Min opmærksomhed har de seneste to måneder været rettet andetsteds hen. Det har været Jul og Nytår med mange mange familie- og vennearrangementer. Og det har været januar med en masse sne, arbejde og lejlighedskiggeri. Og nu har vi langt om længe (næsten) fået fingre i en dejlig lejlighed. Eller det vil sige i et halvt hus. Jeg ville nemlig ikke have et helt - for så ville jeg føle mig for sat…

Men nu hvor midten af februar er nået, føler jeg atter trang til at få opdateret bloggen, med alle de mange nye retter som jeg har udsat kæresten for (og hvem som ellers har villet lægge maver til)


Billede: Fyldt marineret kylling, rosenkålsalat og almindelig italiensk salat

Bedømmelse ****
Normalt synes jeg ikke at rosenkål er den mest ophidsende spise. Det var sådan noget man fik overkogt og i alt for store mængder som barn. Denne ret fra Claus Meyers Salatværksted er nu overraskende god - kæresten og svigerfar var testere - og der var udelukkende thumbs up.

Puré
700 g. rosenkål - jeg brugte 800 g.
50 g koldt smør - jeg brugte omkring halvdelen
havsalt og sort peber
1 spsk honning
1 spsk citronsaft

Marinade
saft og skal af ½ øko citron
1 dl koldpresset rapsolie - jeg brugte mindre, og extra jomfru olivenolie
½ tsk honning
havsalt og peber

Salat
2 skalotteløg
1 lille håndfuld bredbladet persille
tiloversblevne rosenkålsblade fra puréen

Skyl rosenkålene og skær det nederste af roden. Fjern yderbladene, indtil de slipper af sig selv. Smid de grimme blade ud og gem resten i et koldt vandbad. Bring en gryde med letsaltet vand i kog. Skær rosenkålene i kvarte og kog den i 1-2 minutter indtil at de er møre.
Kom de varme rosenkål direkte over i en foodprocessor og kør dem til puré sammen med de øvrige ingredienser.

Skær skalotteløg i tynde skiver og hak persillen groft. Hæld vandet fra rosenkålsbladene og bland dem med løg og persille. Bland marinaden sammen og vend den i salaten. Tjek for salt, peber og citron. Server med puréen nederst og anret derpå salaten på toppen.

Velbekomme

/Smageskeen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar