søndag den 25. december 2016

Min, mormors og oldemors Risalamande

Hvert år, ender det med, at være mig som står for Risalamanden i vores familie.
Jeg har taget udgangspunkt i min mormors og oldemors opskrift, og så forfinet den i retninger af Meyers og Blomsterberg.
Vanillos er helt væk. Men det er det samme udtryk som er tilbage.

Opskriften fulgte sidste års opskrift.
250 g mandler blev til 200 g ristede (ikke for meget da det vil give farveforskel i risalamanden)
1,75 dl sherry fad no 6
200 g flormelis kunne for min skyld godt være150! Manden var uenig i dette, og han er ellers normalt ikke til den søde side.
Måske lidt flere mandler næste år.

Vi tog 3/4 med til årets jul hvor vi var 8, og det var alt for meget. Halvdelen vil være rigeligt til en stor portion til alle.



Fremgangsmåde:


d. 23 december
Risengrøden koges på følgende måde:
200g grødris, 1 dl vand og 1/2 tsk salt koges op.
Herefter kommes 1,4 dl sødmælk i, og det bringes i kog under omrøring.
Når det koget kommes det i ovenen på 200 grader under låg.
Først 30 min, tag den dernæst ud og rør i den. Er konsistensen ok, afkøl og i køleskab. Ellers skal den have lidt længere. (Husk at den vil blive mere fast når den er blevet afkølet)
Vores fik 10 min mere.



d. 24 december
Mandlerne smuttes.
Jeg foretrækker klart at de ristes i ovnen. Mine fik 20 min ved 150 grader. Men hold øje, for de skal ikke tage farve.
Det giver knas i risalamanden, men ulempen er at de bliver lidt gyldne i farven og det kan ses.
Herefter hakkes mandlerne. Jeg foretrækker grofthakkede mandler.
Bland korn fra 2 vanillestænger med 200 g flormelis.
Pisk 1 l fløde. Tilpas, endeligt ikke helt stiftpisket, så dvs. Uden flødetoppe - hvis det giver mening.

Bland sherry, risengrød, mandler og sukker, og vend det til sidste forsigtigt med fløden.
Sæt på køl og husk mandlen.
..................
I år vendte vi op og ned på rækkkefølgen:
Først mad, dernæst danse om juletræet, så gaver til børnene, så Risalamande, så gaver til os andre.
Juletræet var det højeste jeg husker at have oplevet. Smukt i stuen med stuk.
Men der manglede den vigtigste sang, som jeg opgav at komme igennem med overfor den tonedøve svigerfamilie.


Maria gennem torne går. 
Kyrie eleison. 
Maria gennem torne går, 
de bar ej løv på syvende år. 
Jesus og Maria.


Hvad bar Maria under sit hjerte
Kyrie eleison. 
Et lille barn foruden smerte, 
det bar Maria under sit hjerte. 
Jesus og Maria.


Da blomstred' roser frem mellem torne. 
Kyrie eleison. 
Da Maria var sit barn gennem skoven
da blomstred' roser frem mellem torne.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar